torsdag 28 januari 2016

Moderaterna vill dra in välfärden för flyktingar

Moderaterna rånade välfärden – nu skyller de på flyktingarna

Av Lina Rigney Thörnblom,
kommunfullmäktigeledamot för Rättvisepartiet Socialisterna i Haninge

Moderaterna fortsätter sin rasistiska agenda och föreslår nu att människor utan permanent uppehållstillstånd inte ska ha rätt till välfärd.
I september förra året sågs Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra sitta på läktaren i Globen i Stockholm under Hela Sverige Skramlar-galan, en gala för att samla in pengar för att hjälpa människor på flykt. I förra veckan, fyra månader senare, skriver Kinberg Batra tillsammans med Moderaternas ekonomisk-politiske talesperson Ulf Kristersson på DN Debatt om hur människor ska delas upp i två grupper utifrån de som är födda i landet och de som är tvingade till flykt. Moderaterna skriver att det krävs ”tuffa prioriteringar” och ”besparingar” för att få Sveriges ekonomi på rätt köl.
Man talar i toner om att den nuvarande S-MP-regeringen har sänkt den stabila ekonomi som den före detta Alliansregeringen påstås sig ha byggt upp.
Moderaterna föreslår att människor som enbart får tillfälliga uppehållstillstånd inte ska ha rätt till den svenska välfärden. Det vill säga att Moderaterna anser att ingen som flyr till Sverige på eget initiativ ska ha rätt till välfärd då tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregel från och med den 1 juli i år.

"vi har sett de fyra Allianspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte bara har gå högerut, utan även närma sig Sverigedemokraterna"

Moderaterna föreslog i maj att tillfälliga uppehållstillstånd skulle införas, något man fick igenom i förhandlingarna med regeringen i oktober. Innan dess var det enbart Sverigedemokraterna som argumenterade för detta.
Den senaste tidens utveckling mot en allt mer öppen rasistisk politik är något Rättvisepartiet Socialisterna och Offensiv har varnat för länge. Med Sverigedemokraternas intåg i riksdagen och Socialdemokraternas skarpa högersväng med nedskärningar och privatiseringar var det bara en tidsfråga innan Sverige fick en så kallad dansk utveckling: En utveckling där vi har sett de fyra Allianspartierna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte bara har gå högerut, utan även närma sig Sverigedemokraterna.

tisdag 19 januari 2016

Ut med fackpamparna

Alla papper på bordet • För ett kämpande, demokratiskt Kommunal 

Detta är facket. Inte pamparna.
Av Per Olsson

De ansvariga måste gå och alla papper upp på bordet. Svindlerierna i Kommunal och pamparnas lyxliv på medlemmarnas bekostnad är en skandal som redan har kostat förbundet mer än 5 000 medlemmar. Ännu fler medlemmar kommer att lämna så länge de ansvariga tillåts sitta kvar.
– Ledningen måste bytas ut. Tillsätt en utredning där medlemmarna, inte bara Aftonbladet, kan granska förbundsledningen som har missbrukat vårt förtroende och spenderat medlemmarnas pengar på annat än facklig verksamhet, säger Emma Öman, stödassistent och kommunalare som är skyddsombud på sin arbetsplats i Göteborg, till Offensiv och fortsätter: 
– På min arbetsplats har ingen gått ur Kommunal, men många är irriterade. Vi betalar dyra medlemsavgifter, men pengarna har gått till spritfester och semestrar för ledningen, inte till verksamheten. Jag säger att vi måste kämpa tillsammans och se till att vi får valda representanter som slåss för oss.
Att facktopparna lever som direktörer är inte isolerat till Kommunal. Men de skandaler inom Kommunal som Aftonbladet har avslöjat visar mer än så – facktoppar som lever och agerar som SCA-direktörer (som blev ökända för sitt festande samt jakt- och nöjesresor med privat jetflyg).
Topparna i Kommunal tjänar alla drygt en miljon kronor om året, vilket är fyra gånger mer än vad de medlemmar, som jobbar heltid, tjänar i snitt. Ändå har de gjort till vana att låta medlemmarna betala för dyra utlandsresor, spa, sprit- och restaurangnotor och subventionerade stora lägenheter belägna i överklassområden.
För medlemmarnas pengar har de ansvariga byggt lyxiga anläggningar som den svindyra konferensanläggningen Marholmen i Stockholms skärgård där Kommunals egna sektioner inte har råd att hålla konferenser.

Vidare har medlemmarnas pengar, genom handelsbolaget Lyrans konferens försorg, gått till att driva en krogrörelse med restauranger som Metropol Palais i Stockholm och Grosshandlargården på Marholmen. På den förstnämnda finkrogen kan man ”smutta på ett glas bubbel eller en spännande apéritif, njuta av allt från lufttorkad bigorreskinka till kallrökt ankbröst och ljuvlig tryffelsalami. Dessutom kan vi erbjuda det svarta guldet – äkta störcaviar från odlad, sibirisk stör som framställts på ett fullständigt hållbart vis”, enligt Metropol Palais hemsida. Den som har råd kan också beställa in en vinflaska för 32 000 kronor på samma restaurang.
På Grosshandlargården kan man ”äta som en grosshandlare”, det vill säga smörja kråset som en patriark. Kommunal har också ett eget vin kallat Grosshandlargårdens vin som säljs till en kostnad av 295 kronor per flaska och som topparna brukar belöna varandra med när man vill ge en present.
Enligt Aftonbladet har Kommunal (Lyran konferens) gått minus 320 miljoner kronor på  kring- och konferensverksamheten, och sämst har verksamheten gått de senaste fyra åren. ”Bara under 2012 gick verksamheten minus med över 114 miljoner kronor. Det är lika mycket som drygt 49 000 medlemmar betalade in i avgift under det året” (Aftonbladet den 13 januari).
Denna verksamhet måste omedelbart avvecklas.

"Kommunalledningens antifackliga agerande spelar högern och arbetsgivarna i händerna. För att facket ska bli en kamporganisation med en ledning som lever på medlemmarnas villkor krävs ett gräsrotsuppror med krav på att de ansvariga avgår"

Förbundsledningens första reaktion på Aftonbladets avslöjande var förnekandets. Men dagen efter fick Lyrans vd Raffaello Di Schiena sparken och Anders Bergström, Kommunals kassör tillika tredje vice ordförande, avgick med en fallskärm på totalt två miljoner kronor.

måndag 18 januari 2016

Solidaritetskampanj med Livs och rätten till kollektivavtal

"Vi får hela tiden mer stöd"


Av Robert Bielecki

Livsmedelsarbetarförbundets blockad mot Paus Bagarstuga har pågått i en vecka. Striden gäller att Livs kräver kollektivavtal på bageriet.
– Det känns bättre och bättre för varje dag som går. Vi får hela tiden mer stöd, säger Madelene Kohut, som har stått blockadvakt för Livs i 20 minusgrader under större delen av fredagen.
Många blockadvakter märker hur Moderaternas och MUF:s ”frihetsfika” till stöd för sämre villkor har börjat ebba ut.
Rättvisepartiet Socialisterna (RS) kontrade Moderaternas hetskampanj och blockadbryteri med en solidaritetskampanj med Livs och kravet på kollektivavtal.

– Kom och visa ert stöd till Livs, kom med hemmagjorda plakat: "Vi stödjer Livs!" eller "Kollektivavtal är en rättighet". Kom med kaffe och bullar till blockadvakterna. Skriv stöduttalanden, uppmanar Rättvisepartiet Socialisternas kommunfullmäktigeledamot Mattias Bernhardsson, som bland annat har ringt runt bland fackliga och satt igång ett solidaritetsevent
– Kollektivavtalet är ett golv som alla ska ha. Jag är här för Reno-klubbens vägnar till stöd för blockaden, säger Jan Spendal, sopgubbe och fackligt aktiv i Transportarbetarförbundet som var ute och stöttade blockaden i fredags.

Byggnadarbetare, taxichaufförer, sopgubbar och kommunalare hör bland dem som har kommit ut till blockaden för att stödja Livs. Också Vänsterpartiet har varit ute och stött blockaden.
Solidariteten har orsakat stor frustration bland den antifackliga högern:
”Vält skiten, häll kaffe i ansiktet på de!”, skrev Pavel Maira, VD för Steak Sandwich AB om Rättvisepartiet Socialisternas bord med kaffe och bullar till stöd för Livs blockad.
Arbetsgivaren hävdar att de anställda har avtalsenliga löner och villkor, vilket facket bestrider. Mattias Bernhardsson (RS) grävde i frågan, fick kontakt med tidigare anställda och konfronterade sedan ägaren med dessa uppgifter. Bland annat framkom att tidigare anställda inte har haft anställningskontrakt och att löner och villkor har varit klart sämre än Livs och Hotell- och restarangfackets avtal.
De tidigare anställda har sedan själva förmedlat sina berättelser till facket.

Veckans roligaste statusuppdatering från tokhögern: RS fika är
"olaglig konkurrerande verksamhet", med instämmande
från antifackliga och tidigare Aftonbladetkrönikören
Rebecca Weidmo Uvell.
Paus Bagarstuga har också hävdat att deras tecknade försäkring är lika bra som den fackliga. Men för det första saknar den tecknade försäkringen rätt till omställningsstöd om de anställda sägs upp. För det andra har det visat sig att den sämre försäkringen tecknades från och med den 1 januari 2016.
– Arbetsgivaren har inte haft försäkring för sina anställda och inte gjort pensionsavsättningar på hela åtta år, utan att de anställda fått veta något. Det är tack vare att Livs hörde av sig för att förhandla om kollektivavtal i höstas som de anställda nu överhuvudtaget är försäkrade och får pensionsavsättningar, säger Mattias Bernhardsson (RS).
En del av Moderaternas hetskampanj mot blockaden och facket har handlat om att hävda att de som är anställda idag ”är nöjda” och att Livs inte skulle ha några medlemmar där. Inget av detta stämmer:

tisdag 12 januari 2016

Stöd Livs blockad av Paus bagarstuga för kollektivavtal!

Tidigare anställda berättar: ”Jag höll på att jobba ihjäl mig”


> Läs också: Anställda i privat hemtjänst vinner kollektivavtal!

Av Mattias Bernhardsson, kommunfullmäktigeledamot för Rättvisepartiet Socialisterna i Haninge.
Paus bagarstuga i Västerhaninge försöker mörka löner och villkor. Då har Mattias grävt i frågan, kommit i kontakt med tidigare anställda och sen konfronterat ägaren med dessa uppgifter. De tidigare anställda har nu även själva kontaktat Livs. Mattias deltog vid Livsmedelsarbetarförbundets blockad när den inleddes igår och uppmanar alla att göra som honom och stödja fackets krav på kollektivavtal. Kom ut och stötta Livs blockadvakter på fredag mellan kl 11.00-18.00 (Se event här)
- - -

Igår inleddes Livsmedelsarbetarförbundets blockad av Paus Bagarstuga i Västerhaninge. Detta efter att ägarna vägrat skriva på kollektivavtal för sina anställda. Att arbeta utan kollektivavtal är att arbeta utan rättigheter. Som enskild anställd befinner du dig i en beroendeställning mot arbetsgivaren. Därför behövs facket, ingen ska behöva hävda sina rättigheter själv.
Seppo Vikeväkora
– Vi kräver kollektivavtal för att de anställda ska garanteras schysta villkor. Vi kan inte acceptera att livsmedelsarbetare ska stå utan de skydd som kollektivavtalet innebär och vara ensidigt utlämnade till arbetsgivarnas godtycke, säger Jolan Wennberg, ombudsman för Livsmedelsarbetareförbundet.
– Det handlar om att ha rätt lön och villkor. Vi hade en liknande strid för några veckor sedan där heltidsanställda bara fick 9 000 kr i månaden och inte fick betalt för sitt arbete på söndagar. Nu har de skrivit på kollektivavtalet och de anställda har fått avtalsenliga löner och villkor, berättar Seppo Vikeväkorva som delar flygblad åt Livs utanför Paus.
Moderaterna i Haninge har tillsammans med ägarna inlett en grov hetskampanj mot facket. De talar om fackets "socialistiska maffiametoder" (att Livs står utanför Paus bagarstuga, delar flygblad och informerar om varför de kräver kollektivavtal är ju jätte-maffia) trots att den fackliga blockaden är grundlagsskyddad. Ledande moderata kommunpolitiker mobiliserade till "frihetsfika" på Paus igår.
Moderaternas Martina Mossberg (M) hävdar på de deras hemsida att ägarna "redan följer villkoren i kollektivavtalet och har nöjda anställda". Och detta vet hon hur? Har hon talat med anställda? Tagit del av löner och villkor? Varför ifrågasätter ingen att ägarna vägrar tala om vilka löner och villkor som finns? Vad är de för något de är så rädda för ska komma ut?

"12 kr i OB jämfört med kollektivavtalets 119,66 kr"

Så här ligger det till: Paus bagarstuga har anställda i kassa, i kök och i bageri. Ägarna vägrar lämna ut de anställdas löner och villkor till facket och anställda vågar inte. Men enligt uppgifter jag fått så är det mycket sämre än respektive facks kollektivavtal. En bagare som sade upp sig i år hade 120,74 kr/h i lön, 12 kr/h i OB-tillägg för helg och knappt något för obekväma arbetstider på vardagar. Någon övertidsersättning fanns inte.

Detta är kraftigt under kollektivavtalet: Enligt Livs kollektivavtal ska ingångslönen ligga på 124,23 kr/h och efter ett års anställning 131,14 kr/h. OB-tillägget ska vara 39,26 kr för obekväma arbetstider vardag och 119,66 kr för obekväma arbetstider helg.

måndag 11 januari 2016

Kamp mot sexism och rasism


Vad hände i Köln och hur stoppas det?

Av Katja Raetz

Under nyårsnatten blev ett mycket stort antal kvinnor i den tyska staden Köln offer för sexuella övergrepp. En grupp på flera hundra hade samlats under nyårsnatten och genomförde attacker och stölder mot kvinnorna. Övergreppen blev allt våldsammare och minst en fullbordad våldtäkt har anmälts. Polisen rapporterade från början att natten hade gått lugnt till väga. Först efter några dagar när anmälningar började strömma in blev händelserna vida kända.

Då männen som begick övergreppen till större delen har invandrarbakgrund och beskrivs ha nordafrikanskt utseende används de här övergreppen av nazistiska och högerextrema grupper som Pegida och Alternative für Deutschland (AfD), men även av en del av det politiska etablissemanget, som ett slagträ mot flyktingar.
I så kallade etablerade tidskrifter som Der Spiegel och Die Zeit har till exempel framsidorna denna vecka speglats av rasistiska förtecken där svarta händer tar på en vit kvinnokropp. Högerkanten inom det regerande partiet CDU (Kristdemokraterna) sätter allt större tryck på att förbundskansler Angela Merkel ska strama åt flyktingpolitiken. Och Aftonbladet citerar den socialdemokratiska partiledaren och tillika vicekansler Sigmar Gabriel som säger att ”Tiden för förståelse är över” .
Bilden som målas upp är att sexuella övergrepp och våld mot kvinnor är någonting främmande i Tyskland eller i den västerländska kulturen. Sanningen är långt därifrån. Enligt organisationen Frauen gegen Gewalt (Kvinnor mot våld) har 40 procent av alla kvinnor över 16 år i Tyskland upplevt fysiskt eller psykiskt våld. Endast 8,4 procent av alla anmälda våldtäkter leder till en fällande dom. En fjärdedel av alla kvinnor utsätts för våld från sin egen partner.

onsdag 23 december 2015

2015: Förändringens vindar blåste snabbt

Under hösten blossade en folkrörelse för flyktingars rättigheter upp som
regering, media och det övriga etablissemanget senare gjorde allt för att stoppa.
"Det är ett i mångt och mycket annat land som nu står på tröskeln till 2016 än det Sverige som gick in i 2015"


Av Per Olsson

Förändringarnas vindar blåste snabbt under 2015 och Sverige gled allt mer isär, såväl socialt som politiskt. Det finns en utbredd känsla av att utvecklingen inte går åt rätt håll. Det är ett i mångt och mycket annat land som nu står på tröskeln till 2016 än det Sverige som gick in i 2015.
Världens flyktingkatastrof stod i fokus för år 2015, men det skulle ta en bit in på året innan flyktingkatastrofen satte sin prägel på utvecklingen i EU och Sverige.

I början av året var det fortfarande lite av en eftervalsstämning: En avvaktan och väntan på vad som skulle ske efter att extravalet, som skulle ha ägt rum i mars, ställdes in. Extravalet var statsministerns och regeringens svar på att Sverigedemokraterna och Alliansen hade röstat ned den förslagna höstbudgeten 2014. Men varken regeringen eller Alliansen ville ha ett till val, utan slöt istället den så kallade Decemberöverenskommelsen som bland annat skulle möjliggöra att minoritetsregeringar fick igenom sina budgetar.
Men Decemberöverenskommelsen, som sträckte sig fram till valdagen 2022, blev redan efter tio månader ett offer för den politiska kris som den påstods förhindra.

"Storbankerna har alltså ett direkt intresse av att fortsätta blåsa upp den bostadsbubbla som under året bara blev ännu större och mer riskfylld"

Efter åtta år med Alliansen fanns det förväntningar och ett hopp om att regeringsskiftet skulle innebära en politisk kursändring. Regeringen svarade inte alls upp till dessa förväntningar. Från första stund var budskapet att ”ladan är tom” och ”borden avskrapade”, för att citera finansminister Magdalena Andersson.
Men visst fanns och finns det pengar, även i statskassan. Men istället för offentliga satsningar på jobb, välfärd och bostäder var regeringen beredd att spendera mer än sina företrädare på militären. Försvarsmakten fick mer pengar än någonsin.
I den försvarsuppgörelse som regeringen slöt med Allianspartierna C, M och KD i våras fick militären ett tillskott på 10,2 miljarder kronor åren 2016-20, vilket i det närmaste var exakt den summa som Moderaterna krävde från början av förhandlingarna, som det moderata husorganet Svenska Dagbladet kommenterade den 17 april. Det skulle inte bli första gången som Moderaterna fick i det närmaste exakt vad man hade krävt av regeringen.

S-MP-regeringen var heller inte villig att ta tillbaka åtminstone en del av de många skattegåvor som Alliansen gav till de rika, storbolag och banker. Det blev bara några justeringar i marginalen, plus några utredningar för att slippa ta tag i brännande frågor som återförstatligande av järnvägsunderhållet, vinster i välfärden och särskild bankskatt.
Samtidigt som regeringen sade att det inte fanns pengar redovisade de fyra storbankerna – Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank – en sammanlagd vinst på dryga 81 miljarder kronor. Det är en fördubbling jämfört med för tio år sedan.

lördag 19 december 2015

Marknadshyror hotar kulturföreningslivet i kulturparken

Levande zons hyra föreslås höjas med 244 procent och ROJ-teaterns med hela 560 procent trots kommunala fastighetsägarens vinst på 10,5 miljoner kronor

T.v: Sommarkonsert på Gula villan. T.h: ROJ-teatern i Gamla Folkets hus
> Lokaltidningen: "RS vill stoppa hyreshöjningarna i Kulturparken – men Tornberget slår tillbaka"

- - - - -
Uppdatering: Protesterna gav resultat och kommunen kommer att täcka föreningarnas hyreshöjningar!
- - - - -

ROJ-teaterns hyllade föreställningar har sedan 1983 tagit plats i gamla Folkets Hus. Levande Zon huserar i Gula Villan sedan 1990, vars uppskattade sommarspelningar samlat tusentals ungdomar. Båda ligger i den återstående gröna kil i Handen som kallas Haninges kulturpark.
De nya hyrorna som föreslås av kommunens helägda bolag Tornberget är makabra:
Levande zons hyra föreslås höjas med 244 procent och ROJ-teaterns med hela 560 procent (!).
– Det är ideella krafter som redan idag kämpar för att få det att gå ihop. För Tornberget är den dryga halvmiljonen de skulle tjäna på höjningen ingenting. Speciellt då de gjorde en vinst på 10,5 miljoner kronor förra året, trots att de inte ens har ett mål att göra någon vinst, säger Rättvisepartiet Socialisternas kommunfullmäktigeledamot Lina Rigney Thörnblom (RS).
Lina Rigney Thörnblom (RS) talar på demonstration med
Nätverket Rädda Haninges kulturpark i september 2013
Beslutet om marknadshyror togs på Tornbergets styrelsemöte den 26 november. Men redan den 9 november lovade Kultur- och fritidsnämndens ordförande Mehmet Coksürer (MP) att agera i frågan.
Det var då Lina Rigney Thörnblom (RS) frågade ut Mehmet Coksürer i kommunfullmäktige om risken för att Tornberget skulle införa marknadshyror. Hon frågade vad han skulle göra för att garantera att föreningarna kan vara kvar. Mehmet Coksürer försäkrade då att nämnden skulle agera för att föreningarna ska få var kvar och lovade att han skulle boka möte med föreningarna samt Tornberget.

"Tornberget har brutit mot den bolagsordning kommunfullmäktige beslutade om"

Ändå beslöt Tornberget två veckor senare – den 26 november – att införa marknadshyror, helt utan konsekvensanalys eller ett politiskt uppdrag. Antingen träffade Mehmet Coksürer (MP) aldrig Tornberget. Eller så gjorde han det och lät sig själv bli överkörd, trots att det är kommunstyrelsen – vilken Mehmet är kommunalråd i – som har tillsynsplikt över Tornberget och skall se till att de följer bolagsordningen.
Mattias Bernhardsson (RS)
– Tornberget har brutit mot den bolagsordning kommunfullmäktige beslutade om i mars i år. Det står klart och tydligt i paragraf 5 under "Fullmäktiges rätt att ta ställning" att "Bolaget ska bereda kommunfullmäktige i Haninge kommun möjlighet att ta ställning innan sådana beslut i verksamheten som är av principiell betydelse eller annars av större vikt fattas". Att besluta om marknadshyror är definitivt ett beslut av principiell karaktär och absolut ett beslut av större vikt, särskilt då två av de viktigaste kulturverksamheterna för ungdomar i Handen skulle tvingas bort av marknadshyror. Tornberget måste rätta sig efter deras uppdrag och demokratiska beslut, säger Rättvisepartiet Socialisternas gruppledare Mattias Bernhardsson (RS) som i veckan krävt att kommunstyrelsen tar sin tillsynsplikt på allvar.
– Om marknadshyrorna inte rivs upp kräver vi att kommunen snabbt ändra sitt bidragsreglemente och betalar för de höjda hyrorna fullt ut, säger Lina Rigney Thörnblom (RS).

fredag 18 december 2015

Bildts vänner i Ukraina gör upp

I marginalen
Av Per Olsson

”Får jag lämna några blommor, en bukett röda rosor?”, sade Oleh Barna, som tillhör president Petro Porosjenkos (”Chokladkungen”) parti, innan han med våld försökte bära bort premiärminister Arsenij Jatsenjuk från talarstolen. Sedan följde ett vilt slagsmål. Det hände när Ukrianas parlament den 11 december på nytt skulle behandla frågan om premiärministerns vara eller icke vara.
Efter att först ha tystat oppositionella med hjälp av nävarna har högermaffian i Ukrainas parlament börjat göra upp sinsemellan. Det är ett gangsterkrig som pågår i toppen. ”Ledamöter byter parti mot betalning och många är valda bara för att skydda sin affärsverksamhet och få immunitet mot åtal”, skrev en tidning om parlamentsledamöterna och deras så kallade partier.

Det var denna maffia som Carl Bildt, när han var utrikesminister, karaktäriserade som ”europeiska demokrater som arbetar för värderingar som är våra” [P1 6/3 2014 om interimregeringen med fascistiska Svoboda]. Idag är Carl Bildt rådgivare till Ukrainas president Petro Porosjenko – ”en oligark som har varit lojal med allt och alla”, skrev Aftonbladet i fjol och exemplifierade det med att ”Han vill gå med i Nato, men investerar samtidigt i Ryssland.” Låter som Carl Bildt. Han tjänar alla så länge han själv tjänar en slant på det. Carl Bildt har nyligen både blivit president Petro Porosjenkos rådgivare och rådgivare till det rysktägda investmentbolaget LetterOne.
Samtidigt med att makteliten gör upp rasar landet ihop. Ett mått på förfallet är att Ukrainas statsbudget är mindre än New Yorks budget. Och då ska man komma ihåg att det bor 43 miljoner invånare i Ukraina mot 8 miljoner i staden New York.

torsdag 17 december 2015

Skolan under högerns döda hand


Ständiga nedskärningar, stress och ökad arbetsbörda • 78 procent av tillfrågade lärare funderar ofta eller ibland på att sluta

Av Robert Bielecki

I takt med fortsatt högerpolitik fortsätter den svenska skolan att lida. Minskad likvärdighet, lärare som inte vill jobba i ”utsatta” områden och en allt sämre arbetsmiljö för såväl personal som elever är resultatet.
Ända sedan början av 1990-talet, när tre förödande reformer för den svenska skolan infördes, har elevernas resultat fallit, arbetsmiljön dalat och arbetsbördan på personalen mångdubblats. De tre reformerna som infördes var kommunaliseringen av skolan, det fria skolvalet och friskolereformen.

Det var Socialdemokraterna som med stöd av Vänsterpartiet drev igenom kommunaliseringen, som innebar att regeringen ej längre bar huvudansvaret för skolorna utan istället slussade över ansvaret till kommunerna och samtidigt försvårade för lärare att samordna landsomfattande protester och kamp.
Detta drevs igenom trots omfattande protester, strejker och kamp från lärare och fackföreningar, främst Lärarnas Riksförbund (LR). Bland annat genomfördes veckolånga strejker mot den planerade kommunaliseringen av skolan, eftersom man bland annat befarade att likvärdigheten skulle minska drastiskt.
Det går inte att säga annat än att LR fick rätt i sina farhågor, särskilt i kombination med det fria skolvalet och friskolereformen som infördes av den dåvarande högerregeringen år 1992.

onsdag 16 december 2015

Tysk låglönemarknad – ett varnande exempel


"För arbetarklassen i Sverige måste det vara en varningsklocka om att bekämpa alla försök att skapa en liknande låglönesektor"

Av Katja Raetz

Många gånger har den låga arbetslösheten i Tyskland framställts som ett jobbunder som ska visa vägen för hela Europa. Vad som inte nämns är hur man från regeringens sida har systematiskt pressat ned lönerna och levnadsstandarden för en del av den tyska arbetarklassen under de senaste decennierna.

I rapporten "Flawed role model? The economic performance of Germany and Sweden" utgiven av TCO visas hur den minskade arbetslösheten framförallt bygger på en drastisk utbyggnad av låglönesektorn. Den avslöjar att jobben i Tyskland inte alls har blivit fler, utan att befintliga jobb har delats upp på fler arbetare. Samtidigt har lönerna för en stor del av arbetarrörelsen närmast stagnerat under de senaste 20 åren.
Det är framför­allt de så kallade minijobben som för arbetsgivaren är mycket gynnsamma, eftersom de inte är socialförsäkringspliktiga. Dessa anställda har varken pensions-, sjuk-, omsorgs- eller arbetslöshetsförsäkring.

lördag 12 december 2015

De rika står för utsläppen


Världens rikaste 10 procent står för 50 procent av utsläppen – de fattigaste 50 procenten står endast för 10 procent

Av Robert Bielecki

En ny rapport från Oxfam vid namn Extreme Carbon Inequality visar hur de allra rikaste står för den största delen av världens koldioxidutsläpp. Den slår även fast att klimatförändringarna och den ekonomiska ojämlikheten är ”oupplösligt sammanvävda”.
Rapporten från den 2 december slår fast att världens rikaste 10 procent står för 50 procent av världens utsläpp, medan den fattigaste hälften av jordens befolkning (3,5 miljarder människor) står för blott tio procent av utsläppen. Den rikaste en procenten står för 175 gånger så mycket koldioxidutsläpp som den fattigaste tiondelen av världens befolkning.

Oxfam slår också hål på de myter som finns om att det skulle vara de så kallade utvecklingsländerna som står för den största delen av utsläppen – den större delen av utsläppen i dessa länder kommer från fabriker och industrier som både är ägda av storföretag i västvärlden och som producerar varor ämnade för västvärlden.
De som framförallt gynnas av status quo och av att ett svagt avtal (eller inget avtal) sluts under klimattoppmötet i Paris (COP21) är de superrika som har gjort sig en förmögenhet på den fossila bränsleindustrin. Mellan klimattoppmötet i Köpenhamn år 2009 och COP21 har antalet miljardärer med intressen i den fossila bränsleindustrin ökat från 54 till 88, där deras sammanlagda förmögenhet har ökat från över 1 740 miljarder kronor till över 2 610 miljarder kronor.

"det är världens allra fattigaste områden och människor som kommer att drabbas hårdast av klimatförändringarna i form av torkor, översvämningar, värmeböljor och andra naturkatastrofer"

Den fossila bränsleindustrin, med sina ”koldioxidmiljardärer” som rapporten kallar dem för (i USA-dollar räknat), har också spenderat stora summor pengar på diverse lobbyorganisationer för att influera beslut och förhala eller förhindra att klimatåtgärder vidtas. 405 miljoner kronor spenderas varje år av lobbyorganisationer i Bryssel för att påverka beslut inom EU – 1,1 miljoner kronor om dagen.
I USA år 2013 spenderade olje-, gas- och kolbolagen hela 3,7 miljoner kronor dagligen på att påverka beslut i den amerikanska kongressen – 210 000 kronor i timmen. Eftersom dessa siffror är redovisade av bolagen själva är det troligt att detta blott är toppen av ett isberg.
Och att deras lobbyverksamhet har gett resultat blir tydligt när man ser på de enorma subventioner och skatteavdrag som den fossila bränsleindustrin har fått av diverse regeringar, som långt överskrider det stöd som den förnyelsebara energisektorn får. Till exempel ger USA 44,4 miljarder kronor varje år i skatteavdrag för prospektering åt stora olje-, gas- och kolbolag.

– Klimatförändringarna och den ekonomiska ojämlikheten är oupplösligt sammanvävda och utgör tillsammans en av de största utmaningarna för 2000-talet. Paris måste bli startskottet för en human ekonomi för alla, inte bara de rikaste, sade Oxfams chef för mat- och klimatpolitik, Tim Gore, i ett uttalande angående rapporten.

Det är ett faktum att det är världens allra fattigaste områden och människor som kommer att drabbas hårdast av klimatförändringarna i form av torkor, översvämningar, värmeböljor och andra naturkatastrofer. Bland de fattigaste människorna är det kvinnor och människor på landsbygden som drabbas hårdast. Särskilt kvinnor i de fattiga länderna är beroende av jordbruk som förlitar sig på nederbörd och saknar egna tillgångar som de kan luta sig tillbaka emot när tiderna blir svårare.
Oxfam menar att ett klimatavtal i Paris för de fattigaste, minst ansvariga och mest utsatta människorna måste slutas för att uppnå klimaträttvisa. Det är sant – men rapporten konfronterar tyvärr inte kapitalismen som system som huvudboven.

tisdag 8 december 2015

RS tog strid för mottagande av ensamkommande flyktingbarn

M och SD försökte stoppa avtal om att ta emot fler ensamkommande flyktingbarn

Igår beslöt Haninge kommunfullmäktige om ett nytt avtal för att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Det rör sig om 278 asylplatser under 2016; En ökning med 128 barn, främst från krigens Syrien, Irak och Afghanistan. Förslaget röstades igenom av S, MP, C, KD, L, V och RS.
Mattias Bernhardsson (RS)
Moderaterna och Sverigedemokraterna försökte stoppa beslut att ta emot barnen. Innan kommunfullmäktige delade Moderaterna ut flygblad med texten:
”Haninge ska vara en trygg kommun att bo i. Därför säger Moderaterna nej till att i nuläget öka Haninges flyktingmottagning”. 
Själva kommunfullmäktige öppnade Moderaterna genom att kräva att kommunen ska ”informera boende” innan flyktingar bosätts i deras närhet.
– Det finns inga bostäder!... Och om det fanns bostäder skulle vi överklaga bygglovet, skrattade Sverigedemokraternas Kennerth Valtersson
Anna Ragnar från Haningepartiet (två avhoppade miljöpartister) föreslog att frågan skulle återemmitteras för att utreda vilka följder flyktingmottagandet får:
– Vi säger inte nej. Vi säger inte ja. Vi säger: vänta lite…
Att ”vänta lite” är bekvämt som politiker, men svårare för de som flyr med risk för sina liv.
Moderaterna och Haningepartiet spelar på samma primitiva undertoner som Sverigedemokraterna, som syftar till att skapa rädsla och sprida en falsk bild av ett Sverige som är barskrapat. Och det är flyktingbarnens fel naturligvis.

Mattias Bernhardsson (RS) gjorde upp med den falska krishysterin i sitt öppningsanförande:
– Moderaterna skriver att det råder ”ett kristillstånd” i Sverige. Är det verkligen så? Är det en fråga om pengar? Det Migrationsverket begärt för att klara flyktingmottagandet är ytterligare 29 miljarder kronor. Jämför med att staten hade råd att ge 34 miljarder kronor till de fyra storbankernas stabilitetsfond, en ”räddningsfond” för deras vinster. Samma banker som i år beräknas göra en sammanlagd vinst på över 100 miljarder kronor. Er regering sänkte skatterna för främst höginkomsttagare med 140 miljarder (56 miljarder gick till de rikaste 10 procenten) och skänkte ytterligare 16 miljarder till storföretag och bankerna med Sverigedemokraternas stöd.
Mattias undrade på vilket sätt ”gränsen är nådd”. För de rikas vinstregn, vinster i välfärden? Vilka är det vi inte har råd med egentligen?

"Förlängd och höjd föräldrapenning kan ge mer tid till barnen"

Lina Rigney Thörnblom (RS)
Igår beslutade kommunfullmäktige i Haninge att avskaffa vårdnadsbidraget. Rättvisepartiet Socialisterna (RS) röstade emot när det infördes i Haninge 2008. Vi varnade för att det skulle bli ytterligare en kvinnofälla, vilket det också blev (läs tidigare debatt).
Kristdemokraterna och Moderaterna tvingas rätta sig efter riksdagens beslut. Men de har sagt att de tänker återkomma med ett förslag på ett nytt vårdnadsbidrag, med ett annat namn.

Rättvisepartiet Socialisterns kommunfullmäktigeledamot Lina Rigney Thörnblom (RS) talade om vad som behovs för att ge föräldrar möjlighet att få mer tid till sina barn. Här är hennes anförande i kommunfullmäktige:
”Föräldrar och barn behöver mer tid för varandra. Alla människor behöver mer tid till att leva, att vara lyckliga, för sig själva eller med varandra.
KD och M skriver i sitt eget förslag att ”tid för barnen är något av det finaste man kan ge”. Det stämmer.
De skriver också ”fungerar inte familjen som en trygg bas fungerar inte heller samhället”. Man skulle kunna vända på det: Fungerar inte samhället som en trygg bas så fungerar inte heller familjen.
Mellan 2006 och 2012 sjönk kvinnors nettoinkomst från 76 procent av männens till 74 procent av männens. I kronor räknat innebär det här att klyftan mellan män och kvinnors inkomster ökade från 45 000 kr 2006 till 63 000 kr 2012.
Det innebär att männen i snitt fick mer än 8000 kr mer än kvinnorna att röra sig med varje månad.
Det här var under alliansregeringens tid. Den största orsaken är deltidsarbetet.

"Nedskärningarna kan sätta barnen i livshotande situationer"

RS frågade ut Socialnämndens ordförande om Jordbrogården

Föräldrar protesterade i kommunhuset två veckor tidigare
- - - - -
Uppdatering: Kommunledningen körde över föräldrarna och lägger ner Jordbrogården
- - - - -

Jordbrogårdens verksamhet för ungdomar med funktionsnedsättning är hotad (läs om bakgrunden här). Föräldrarnas protester ledde till att beslutet om ett nytt avtal har skjutits upp till i februari 2016.
Rättvisepartiet Socialisternas gruppledare Mattias Bernhardsson frågade ut Socialnämndens ordförande Petri Salonen, Centerpartiet, på kommunfullmäktige igår:
– I februari ska Socialnämnden besluta om Jordbrogårdens framtid. Om det beslutas om det avtal ni i nämndmajoriteten tidigare föreslagit kommer beräkningsvis 38 procent av finansieringen att strypas. Tolv fritidsledare blir bara sex. 
– Enligt verksamhetschefens konsekvensanalys kan detta leda till att ungdomar med njursvikt, diabetes och Prader-Willis syndrom hamnar i livshotande situationer. Egenlagad lunch ersätts med färdiglagat, möjlighet till motion och utevistlse försvinner, utrymning i händelse av brand kommer inte kunna garanteras. Listan är lång. 
– Denna prisade verksamhet som förändrat så många av ungdomarnas dagliga liv, förvandlas till förvaring och ungdomarna riskerar att tappa allt de vunnit. Är detta värt en besparing på strax över två miljoner kronor?
Petri Salonen (C) svarade att det inte handlar om någon nedskärning utan om hur verksamheten ska skötas på bäst sätt:

torsdag 3 december 2015

Vad finns kvar av Miljöpartiet?

"Idag har de forna idéerna övergivits till förmån för regeringspositioner. Så går det när miljö- och flyktingpolitik ska bedrivas i samförstånd, utan att utmana högerpolitik och storföretagens makt"

Av Lina Rigney Thörnblom
kommunfullmäktigeledamot för Rättvisepartiet Socialisterna i Haninge

År 2005 var Miljöpartiet med i rörelsen för flyktingamnesti och spelade en avgörande parlamentarisk roll. Idag skriver man under på högre flyktingmurar och nya motorvägar. Vad finns kvar av Miljöpartiet?

Rörelsen för flyktingamnesti för tio år sedan samlade in 160 000 underskrifter och drygt 20 000 demonstrerade runt om i landet. Miljöpartiet var en del av detta, och i riksdagen satte man press på Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna efter att motionen för allmän amnesti hade röstats ner av Moderaterna och Socialdemokraterna.
– Budgetförhandlingarna är ju det forum som vi och Vänsterpartiet har att påverka regeringen. Men jag tycker inte att det här är en fråga som ska mätas i pengar på det sättet. När man gjorde amnestier förr gjorde man inte ens några ekonomiska kalkyler eftersom man ansåg att det handlar om rättssäkerhet, sade Gustav Fridolin då till Arbetaren.
Idag är tonen en annan. Miljöpartiets öppna migrationspolitik gällde bara så länge det inte kom ett stort antal asylsökande till Sverige.
Till Expressen säger Gustav Fridolin att han inte gillar beslutet man har tagit om att stänga gränserna, men att det kunde ha blivit värre om de inte hade varit med i förhandlingarna med Socialdemokraterna.
Samma argument användes år 2013 när MP och Moderaterna drev igenom Reva, med ökad polisjakt av flyktingar som konsekvens.

"Istället har man ställt sig bakom Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorvägen som nu byggs och kommer att innebära ökad bilism och utsläpp. Tidigare i år sålde MP sin själ angående Vattenfalls brunkol..."

På sin hemsida skriver MP om hur man ingår i regeringen för att genomföra en grön politik.
Istället har man ställt sig bakom Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorvägen som nu byggs och kommer att innebära ökad bilism och utsläpp. Tidigare i år sålde MP sin själ angående Vattenfalls brunkol när det byggdes nya kolkraftverk i Tyskland, trots Miljöpartiets regeringsposition. Just det mycket klimatfarliga brunkolet var en symbolfråga i valrörelsen.

onsdag 2 december 2015

Bra år för de superrika

"Bara en (1) procent av miljardärernas förmögenhet skulle räcka till att avskaffa barnfattigdomen"


I marginalen
Av Per Olsson

I slutet av november presenterade tidningen Veckans Affärer sin nya lista över Sveriges miljardärer. I år är de inte bara fler, utan också rikare än någonsin. På listan finns 156 individer som tillsammans har en förmögenhet på osannolika 1 800 miljarder kronor, vilket motsvarar nästan hälften (46 procent) av Sveriges BNP.

Statens utgifter nästa år budgeteras tilll drygt 933 miljarder kronor, vilket bara är hälften av den sammanlagda förmögenhet som Sveriges 156 miljardärer sitter på. Så visst finns det pengar.
”De svenska miljardärerna blir fler och rikare för varje år som går. Deras sammanlagda förmögenhet ligger idag på ofattbara 1 800 miljarder kronor och i år har 156 stycken miljardärer fått sitt namn på Sveriges mest guldkantade lista. Miljarderna de har lyckats inkassera härstammar från allt mellan låtskriveri, arv och datorspel till aktiespekulationer”, skrev Veckans Affärer i samband med att tidningen presenterades årets lista över Sveriges rikaste.
Som vanligt toppas listan av IKEA:s ägare och grundare Ingvar Kamprad. Han och hans familj har en förmögenhet som värderas till 610 miljarder kronor, en summa som motsvarar vad landets hälso- och sjukvård kostar under dryga två år.
Nummer två på listan är klädjätten H&M:s storägare Stefan Persson med en sammanlagd förmögenhet på 237 miljarder kronor. H&M:s storägare har en förmögenhet som nästan ensamt motsvarar kostnaderna för de tioårsprogram för offentliga satsningar som 6F-facken (de fem LO-förbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko) har efterlyst. Enligt 6F-facken skulle ett tioårigt investeringsprogram till en kostnad av totalt 270 miljarder kronor skapa 170 00 nya jobb.

onsdag 25 november 2015

Delseger för Jordbrogården

Nedläggningsbeslutet skjuts upp


Igår samlades föräldrar i Kommunhuset för att protestera mot S-C-MP-styrets planer att lägga ned Jordbrogården, en fritidsgårdsverksamhet för ungdomar med funktionsnedsättningar (Läs mer här). Föräldrarna samt representanter från bland annat Kommunal och Rättvisepartiet Socialisterna frågade ut politiker i Socialnämnden strax innan mötets början. Dagen innan överlämnade föräldrarna en protestlista med 499 namn mot nedskärningsförslagen.

tisdag 24 november 2015

I fel händer och fickor

"en procent av världens befolkning har större privata tillgångar än de resterande 99 procenten"

I marginalen
Av Per Olsson

De superrika drar ifrån på ett sätt som saknar motstycke, både vad gäller omfång och hastighet. I oktober i år stod det klart att en procent av världens befolkning har större privata tillgångar än de resterande 99 procenten, enligt den schweiziska storbanken Credit Suisse.
Världens tillgångar brukar beräknas till 250 000 miljarder USA-­dollar, vilket i kronor blir ett sextonsiffrigt belopp. Om summan fördelades jämnt på alla världens vuxna (4,8 miljarder människor) skulle var och en ha tillgångar på drygt en halv miljon kronor.

Inkomster och förmögenheter är dock allt annat än rättvist fördelade. Dryga två tredjedelar av världens vuxna befolkning, 3,4 miljarder människor, förfogar endast över 3 procent av världens samlade tillgångar. Många har ingenting.
Trots framstegen inom fattigdomsbekämpningen, som alla nu är hotade, lever 2,2 miljarder människor i, eller nära, vad FN benämner som ”multidimensionell fattigdom, med överlappande brister inom hälsa, utbildning och levnadsstandard”.  Var tredje invånare i världen saknar fortfarande tillgång till en toalett.

torsdag 19 november 2015

Facken måste ta fajten för kortare arbetsdag

Av Katja Raetz

Sedan ett år tillbaka är det sex timmars arbetsdag som gäller på operationsavdelningen på Mölndals sjukhus strax utanför Göteborg.
Personalen vittnar om hur de mår bättre och är piggare, som Gabriele Tikman uppger till tidningen Vårdfokus den 5 november.
I och med införandet har 15 nya sjuksköterskor och undersköterskor anställts.

Mölndals sjukhus är det första som testar sex timmars arbetsdag, vilket innebär en 32-timmarsvecka där två timmar per vecka viks åt kompetensutveckling. Sedan dess har det även beslutats om att Norrlands universitetssjukhus ska testa förkortad arbetstid med bibehållen lön på två avdelningar.
Stressen på arbetsplatserna har ökat dramatiskt de senaste åren. Det märks inte minst inom vård och omsorg.
Vård- och omsorgspersonal är den yrkesgrupp som har störst sjukfrånvaro mätt i antal sjukfall.